a study of script style in one of the risalah ahkam- e- nojoom manuscript

نویسندگان

صداقت جباری

دانشیار گروه ارتباط تصویری و عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران معصومه مصلح امیردهی

کارشناسی ارشد رشتۀ گرافیک از پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

manuscriptsareconsideredasoneofthemostvaluableculturalandartisticheritagethatfromthebeginninghashadanimportantplacein islamic culture. inonehand, considerationandvaluationofislamicreligionwastowardwritingandreadingandontheotherhand, banonmakingpictureinthisreligion,directedallattentiontotraditionmanuscript.however, inislamicrealm, prescription alongwithwritingquranbecamepopularfromthe eighth/secondcenturyanditwasuseduntiltheendofthepreviouscentury,becauseprintingindustrywasusedinislamiccountriesduetothealtitudeplaceofscript.amongseveralelementsthathaveimportantroleincreatingmanuscript, writtenelementsofscripthasparticularimportancehowever,inmoreresearchesdoneongraphologyofmanuscripts,onlyknownandcommonscriptshavebeenallocatedandunknownscriptshavebeenignored. becauseofthis, byobserving 20 thousandmanuscriptsoflibraryofislamicparliament,finallyrisalah ahkam- e- nojoommanuscripthasbeenchosenwhichisremarkablebecauseofthenewanddifferentfeatureofscriptstyle.unknownand uncommonscripthasbeenwritteninoneofahkam- e- nojoommanuscript (library, museum and document center of iran parliament, no.17225)whichshowsoneofthemissingpartsinthehistoryofislamic calligraphy. inthisarticle,themainhypothesisisaimedtostudythescriptstyleinahkam- e- nojoommanuscriptanditseemsthatgiventosimilaritiesanddifferencesofthisscriptwithnaskhandeastkufic, wecanconsiderscriptstyleinahkam- e- nojoommanuscriptasoneofthespecificmethodsofwritingduringthehistory.thisstudyisdonewiththepurposeofunknownscripttypologyinmanuscriptofahkam- e- nojoomandreachingtotheprobabledateforwritingahkam- e- nojoommanuscript.also,ontheotherhand, it is inspiringforpersiantypedesignerbyanewideaintypedesignandprovidesdifferentcontextsinthisfieldofgraphicdesign.thepresentstudyisallocatedtoexaminevisualfeaturesofunknownscriptintheahkam- e- nojoommanuscriptbycomparative,analyticandhistoricmethod.inthisarticle,thewholestructureandvisualfeaturesofitsletterformswhichrelatetoislamiccalligraphyisconsidered,asaresult,thescriptstyleofahkam- e- nojoomisnaskhscriptthathassomeofthefeaturesof eastkufic. also,thesecondaryhypothesisisconfirmedbyconsideringthecommonfeatureofthisscriptwithotheroldpersianmanuscriptlike al-abniaanhaqayiqal-advia(austriapubliclibrary,no. a.f.340),tarjumanal-balagha (fatihlibraryinistanbul,no.5413),maanikitaballahtaalawatafsirehal-munir (topkapisarayimuseum,no. 209)and tahdidnahayatal-amakinli-tas'hihmasafatalmasakin (fatihlibraryinistanbul,no.3386).itisprobablethatthepresentmanuscriptisdatedtoaboutsixorfivecentury.moreover,similarityinscriptstyleintheaboveexamplescanprobablyconfirmtheexistenceofacommonmethodinmanuscriptoffiveandsixcentury.wehopethatthepresentstudyprovidesbackgroundsformoreresearch.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

gradual erasure of subjectivity: a study of samuel beckett’s trilogy in the light of postmodernism

ساموئل بکت بیشتر از هر نویسنده دیگری در نیم? دوم قرن بیستم با گفتارش زمان? ما را به آستان? از هم پاشیدگی کشانده است، آستانه ای که در آن مدرنیته با سرانجام گریزان اما غیرقابل اجتناب خود مواجه می شود. در این تحقیق روی مفهوم فردیت و محو آن در دوران پسامدرن تاکید شده و در طی آن سعی شده است که فردیت مدرن و پسامدرن در رمان های سه گانه بکت بررسی گردد. تحقیق حاضر یک بررسی کتابخانه ای و کیفی بر روی سه ر...

15 صفحه اول

the trace of translators ideology in literary translations: a case study of persian translation of the scaret letter

رساله ی حاضر تلاشی است برای بررسی مبحث ایدئولوژی در ترجمه ادبی و تاثیرات آن بر کار مترجم، اعم از گزینش واژگان و ساختارهای دستوری؛ با تمرکز بر تحلیل انتقادی گفتمان در متن مبدأ و متن مقصد، که در این رساله متن مبدأ رمان داغ ننگ اثر ناتانیل هاوثورن و ترجمه فارسی سیمین دانشور به عنوان متن مقصد مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل رمان های مورد نظر به طور عمده بر اساس مدل پیشنهادی فرحزاد(2007) بر...

study of cohesive devices in the textbook of english for the students of apsychology by rastegarpour

this study investigates the cohesive devices used in the textbook of english for the students of psychology. the research questions and hypotheses in the present study are based on what frequency and distribution of grammatical and lexical cohesive devices are. then, to answer the questions all grammatical and lexical cohesive devices in reading comprehension passages from 6 units of 21units th...

network of phonological rules in lori dialect of andimeshk: a study within the framework of post-generative approach.

پژوهش حاضر ارائه ی توصیفی است از نظام آوایی گویش لری شهر اندیمشک، واقع در شمال غربی استان خوزستان. چهارچوب نظری این پژوهش، انگاره ی پسازایشی جزءمستقل می باشد. این پایان نامه شامل موارد زیر است: -توصیف آواهای این گویش به صورت آواشناسی سنتی و در قالب مختصه های زایشی ممیز، همراه با آوانوشته ی تفصیلی؛ -توصیف نظام آوایی گویش لری و قواعد واجی آن در چهارچوب انگاره ی پسازایشی جزءمستقل و معرفی برهم کن...

from linguistics to literature: a linguistic approach to the study of linguistic deviations in the turkish divan of shahriar

chapter i provides an overview of structural linguistics and touches upon the saussurean dichotomies with the final goal of exploring their relevance to the stylistic studies of literature. to provide evidence for the singificance of the study, chapter ii deals with the controversial issue of linguistics and literature, and presents opposing views which, at the same time, have been central to t...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
هنرهای تجسمی

جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۸۵-۹۴

کلمات کلیدی
manuscriptsareconsideredasoneofthemostvaluableculturalandartisticheritagethatfromthebeginninghashadanimportantplacein islamic culture. inonehand considerationandvaluationofislamicreligionwastowardwritingandreadingandontheotherhand banonmakingpictureinthisreligion directedallattentiontotraditionmanuscript.however inislamicrealm prescription alongwithwritingquranbecamepopularfromthe eighth/secondcenturyanditwasuseduntiltheendofthepreviouscentury becauseprintingindustrywasusedinislamiccountriesduetothealtitudeplaceofscript.amongseveralelementsthathaveimportantroleincreatingmanuscript writtenelementsofscripthasparticularimportancehowever inmoreresearchesdoneongraphologyofmanuscripts onlyknownandcommonscriptshavebeenallocatedandunknownscriptshavebeenignored. becauseofthis byobserving 20 thousandmanuscriptsoflibraryofislamicparliament finallyrisalah ahkam e nojoommanuscripthasbeenchosenwhichisremarkablebecauseofthenewanddifferentfeatureofscriptstyle.unknownand uncommonscripthasbeenwritteninoneofahkam e nojoommanuscript (library museum and document center of iran parliament no.17225)whichshowsoneofthemissingpartsinthehistoryofislamic calligraphy. inthisarticle themainhypothesisisaimedtostudythescriptstyleinahkam e nojoommanuscriptanditseemsthatgiventosimilaritiesanddifferencesofthisscriptwithnaskhandeastkufic wecanconsiderscriptstyleinahkam e nojoommanuscriptasoneofthespecificmethodsofwritingduringthehistory.thisstudyisdonewiththepurposeofunknownscripttypologyinmanuscriptofahkam e nojoomandreachingtotheprobabledateforwritingahkam e nojoommanuscript.also ontheotherhand it is inspiringforpersiantypedesignerbyanewideaintypedesignandprovidesdifferentcontextsinthisfieldofgraphicdesign.thepresentstudyisallocatedtoexaminevisualfeaturesofunknownscriptintheahkam e nojoommanuscriptbycomparative analyticandhistoricmethod.inthisarticle thewholestructureandvisualfeaturesofitsletterformswhichrelatetoislamiccalligraphyisconsidered asaresult thescriptstyleofahkam e nojoomisnaskhscriptthathassomeofthefeaturesof eastkufic. also thesecondaryhypothesisisconfirmedbyconsideringthecommonfeatureofthisscriptwithotheroldpersianmanuscriptlike al abniaanhaqayiqal advia(austriapubliclibrary no. a.f.340) tarjumanal balagha (fatihlibraryinistanbul no.5413) maanikitaballahtaalawatafsirehal munir (topkapisarayimuseum no. 209)and tahdidnahayatal amakinli tas'hihmasafatalmasakin (fatihlibraryinistanbul no.3386).itisprobablethatthepresentmanuscriptisdatedtoaboutsixorfivecentury.moreover similarityinscriptstyleintheaboveexamplescanprobablyconfirmtheexistenceofacommonmethodinmanuscriptoffiveandsixcentury.wehopethatthepresentstudyprovidesbackgroundsformoreresearch.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023